Geschreven door op 19-09-2013, 10:44

 

Tip 1   Zet je EGO opzij!

vrij vertaald naar John Caples

 “De meest voorkomende reden dat je als bedrijf tekstueel niet goed uit de verf komt, is omdat het bedrijf zo vol van zichzelf is (the world’s best seed) dat het vergeet te vertellen waarom iemand geïnteresseerd zou zijn (the world’s best lawn).

 Dit is vandaag de dag nog steeds de waarheid als een koe. Niemand is geïnteresseerd in jouw product, dienst, service, etc. Men wil weten wat hij eraan heeft! Maak dus een lijst van de benefits voor jouw relaties, klanten of medewerkers.

 

Tip 2  Houd je OREN open!

vrij vertaald naar Eugene Schwartz

 “I write my ears! Luisteren, luisteren en nog eens luisteren! Ten eerste naar de persoon die heeft wat jij ook hebt: een probleem dat je wilt oplossen. Die persoon moet je zo goed leren kennen, dat je klinkt als hem.”

 Als je gevonden wilt worden op het web, zul je moeten weten wat jouw publiek gebruikt als zoektermen. Met exact die woorden kun je hun wensen vervullen en in hun behoefte voorzien.

  

Tip 3 Schrijf geen LITERATUUR!

vrij vertaald naar Claude C. Hopkins

 “Stop met schoonschrijven. Zet literaire aspiraties overboord. Je moet jezelf kort, duidelijk en overtuigend kunnen uitdrukken.”

Iedereen heeft haast. Niemand gaat (online) uitgebreid de tijd nemen om te begrijpen wat je met al die prachtige volzinnen en metaforen wilt overbrengen. Gebruik simpele woorden en korte zinnen.

  

Tip 4 gooi OPEN DEUREN dicht!

vrij vertaald naar James W. Young

 “Elke bedrijfstekst kampt met hetzelfde spanningsveld: kom je betrouwbaar over? Is het geen opgeklopt marketingverhaal? Elke verkoper weet: niets zo effectief als een positieve aanbeveling (testimonial). En toch worden deze testimonials zelden goed ingezet.”

Veel bedrijven beseffen de kracht van een aanbeveling door een ander. Maar kijk eens goed naar deze testimonials. Zijn het open-deur-suggesties, die niemand echt aanspreken? Maak gebruik van de overtuigende kracht van een testiomonial. Schrijf ze als een verhaal.

 

Tip 5  Schrijf niet over IEDEREEN!

vrij vertaald naar Joe Sugarman

 “Verzand niet in algemene statements over je bedrijf! Je houdt er een twijfelend en niet betrokken publiek aan over (ja,ja, het zal wel...). Sterke boodschappen met specifieke feiten geven je geloofwaardigheid een boost!”

 Specifiek en origineel zijn de vereisten van een geloofwaardige tekst. Schrijf niet over de mening van honderden mensen, zeg dat 213 mensen deze opinie hebben. Gebruik dus specifieke details en exacte cijfers om je boodschap te ondersteunen.

 

Tip 6 Wees ENTHOUSIAST!

vrij vertaald naar David Ogilvy

 “Schrijf alleen teksten voor bedrijven, producten, diensten waarin je ook echt bent geïnteresseerd. Er zijn geen duffe bedrijven, alleen duffe schrijvers. Elke slechte tekst is gescheven door een copywriter die het onderwerp saaaaaaai vond!”

 Goede copy staat vol met fascinerende kleine details. Deze snippertjes informatie vind je alleen als je enthousiast bent. Word dus een expert van het onderwerp waarover je schrijft. En schrijf je tekst in één keer op full speed, dan komt je eigen enthousiasme eruit. Je kunt namelijk saaie tekst nooit meer spannend maken, je kunt een gepassioneerde tekst wel duidelijker en consistenter maken in de eindredactie.

 

Tip 7 Vraag om ACTIE!

vrij vertaald naar Victor Schwab

 “Als je actie wilt, vraag er dan ook om!”

 Het is zo duidelijk, maar in veel teksten ontbreekt de vraag aan de lezer. Voordat je begint met schrijven, bedenk wat je wilt dat de lezer gaat doen na het lezen van je tekst. Dat is de ‘call for action’. Als je dat duidelijk hebt, houd dat bij het schrijven continu in gedachten.

 

 

 

Bron: The Daily Egg